Zoeken in deze blog

zaterdag 18 november 2017

Noorse ijsster

























Gisteren deze afbeelding al op Instagram, met het bijschrift nog even het bos in voor een mooie tak. Dat is helaas nog steeds niet gelukt, wat een weer was het vandaag. Het ene moment stralende zon en een strakblauwe lucht, het andere moment zit je drijfnat op de fiets. Echt novemberweer.

Maar het begin is gemaakt voor een kerstwandhanger. Mooie kleur he? Cranberry rood heet deze kleur. Ik kan mij ook voorstellen dat dit patroon mooi is voor een kussen. Het haakwerkje is ongeveer 45 x 45 cm geworden.
 
























De inspiratie kwam uit het boek van Passie voor Haken van Molla Mills, pixelhaken. Helaas weet ik niet meer precies waar ik deze ster zag op internet, het is een echte klassieke noorse ster.

Eigenlijk is het heel eenvoudig, dit haakwerkje bestaat alleen maar uit lossen en stokjes. Bij een stip wordt een stokje gehaakt, een open vakje is een losse. Voor deze ijsster haak je 67 lossen en 3 + 1 losse extra als keer losse. Het eerste stokje haak je in de 6e losse (even terugtellen). Nu haak je een losse en een stokje in de onderliggende losse (je slaat één losse over). Aan het eind van de toer keer je het werk om en haak je 4 lossen en dan weer een stokje in het onderliggende stokje. Dan is het een kwestie van tellen volgens het patroon, een stip is een stokje, een open vlakje is een losse. Afwisselend haken is het, zeker voor beginners is het een leuk project (denk ik ;-)







 

1 opmerking:

  1. Mooi, leuk als je straks je tak kunt vinden. Ik ben benieuwd waar je het neer gaat hangen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen