Zoeken in deze blog

maandag 30 maart 2020

Schort van een spijkerbroek

Ik ben een enorme knoeierd met koken. Ik draag bijna altijd een schort bij het koken (en als slab bij het eten).

Een poosje geleden kocht ik bij mijn zus in de winkel van Zizo, op de Oude Gracht in Utrecht een leuk schort van spijkerbroeken, lekker stevig en origineel. 

En wat doe je, op zondagmiddag in deze rare weken? Dan maak je een tweede schort, min of meer een kopie van het originele schort. 
























Als basis knipte ik het patroon van het schort uit een krant. De spijkerbroek knipte ik langs de zijnaden los en vervolgens willekeurig in platte lappen. Een stuk van de pijpen gebruikte in voor de halsband en de schortebanden. De binnenbeenstiksels probeerde ik intact te houden.


Vervolgens stik je de lappen aan elkaar, zodat de lap groot genoeg is voor je schortpatroon. Zakken met de opening naar boven. Bij de gulp knipte in voor de zekerheid de rits eruit, beter voor de naaimachine bij het stikken.

Het is passen en meten, uit één broek lukte het om één schort te maken.



Detail: het lusje werd weer vastgezet
























Voor de afwerking gebruikte ik biaisband. Het lag nog in een blik in mijn hobbykast, samen met het apparaatje van Prym. Biaisband van oude stropdassen. Dubbel leuk om dit te gebruiken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten