Zoeken in deze blog

woensdag 12 augustus 2015

Sambal erbij?

In het voorjaar kocht in een spaanse peper plant. De pepers waren toen nog groen en klein, er zaten er heel veel aan. Na de vakantie dacht ik dat dat er een totaal andere plant achter in de tuin stond, zo fel rood waren de pepers geworden. Tijd voor een potje sambal. Want al die pepers in de nasi, mexicaanse tortilla's of in stoofpotjes verwerken, dat gaat echt niet lukken.

Zelf sambal maken is zo simpel. Een uitje fruiten in wat olie. Knoflook naar smaak erbij, pepers fijnhakken in de keukenmachine, ook erbij laten fruiten. Een blikje tomatenpuree, een klein scheutje azijn en wat zout. Zo een kwartiertje laten pruttelen, even proeven en in een goed afgewassen potje scheppen. Laten afkoelen. Lekker!



Pepers zijn niet met de hand gesneden, lang leve de keukenmachine

Zo lekker als oppepper in de middag, klein beetje mayonaise
met sambal (in België heet het pili-pili saus),
knackertje en plakjes komkommer



4 opmerkingen:

  1. Dat is vast de lekkerste sambal! Bedankt voor je recept.
    Bij ons zijn ze aan het kleuren in de kas :-)
    Vorig jaar heb ik het laatste deel in oktober gedroogd in de oven en daar heb ik nu nog plezier van (en lekker!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee! Ik snij ze in kleine stukjes en vries ze in. Dan kan ik een klein lepeltje bij het roerbakken doen. Dit werkt ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal goed jouw recept, had echt geen idee hoe je sambal maakt. Ik heb trouwens een vraag aan je maar wil eerst weten of ik je een foto mag mailen. Jij hebt altijd zulke slimme en mooie oplossingen ik zit ergens mee en kom er zelf niet uit. Het heeft met een witte blouse ga maken, wil je me helpen?
    Alvast bedankt.
    Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je maakt mij nieuwsgierig, mail maar naar info@avormgevingendtp.nl. Ik ben benieuwd...

      Verwijderen